VIII Міська педагогічна виставка


Левченко Вікторія Вікторівна
заступник директора з навчально-виховної роботи
Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №95




    Комунікація в управлінській діяльності заступника директора з навчально- виховної роботи засобами інформаційно-комунікативних та хмарних технологій


    Інформатизація сучасного суспільства і тісно пов’язана з нею інформатизація освіти характеризуються вдосконаленням і масовим розповсюдженням інформаційно-комунікаційних технологій. В умовах змін освітньої галузі змінюється суспільний та професійний запит на управлінські якості заступника директора з навчально-виховної роботи. Успіх управлінського спілкування визначається якістю процесу спілкування, умінням сприймати та передавати інформацію, здатністю здійснювати гуманістичний підхід в управлінському спілкуванні, у вмінні зрозуміти співрозмовників та встановленні ділових доброзичливих стосунків при здійсненні взаємодії. При цьому не менш важливим є використання сучасних технологій  за допомогою яких можна автоматизувати, оптимізувати, удосконалити та скоротити час виконання окремих функціональних обов’язків і при цьому виконати їх своєчасно та якісно, забезпечуючи безконфліктну управлінську комунікацію
    Школа - це багатогранний живий організм, який не може існувати без управління.Заступник директора відповідає за організацію навчального процесу в школі і виконуєроль «двигуна», всі зусилля якого спрямовані на підтримку робочого ритму в колективі,продуктивної взаємодії, створенню позитивного мікроклімату не тільки серед учнів, а йміж вчителями. Заступник директора  є і організатором, і контролером, і координатором, який зобов’язаний оперативно «гасити пожежі», що виникають у педагогічному колективі. Досвідчений заступник директора завжди прагне здійснювати такі управлінські дії та заходи, які стримують і не допускають  загострення протиріч.
    Комунікація – термін ХХ століття, означає один із типів спілкування, який пов’язаний з інформаційним зв’язком.[1]Комунікація в управлінській діяльності - обмін інформацією між учасниками управлінської взаємодії.Комунікація необхідна для координації дій чи поведінки людей у групі. Вже не новина і не секрет, що комп'ютер - засіб спрощення життя, а  Інтернет  - давно не розкіш, а засіб отримання оперативної інформації.
    У відповідності до вимог інформаційного суспільства сучасна система освіти України переорієнтовується на широке використання інформаційно-комунікативних технологій.  Інформаційне управління загальноосвітнім навчальним закладом передбачає: використання автоматизованих інформаційно-довідкових систем, автоматизованих інформаційно-пошукових систем, управлінських інформаційних систем, Інтернет-технологій, телевізійно-супутникових мережевих технологій, кейс-технологій у поєднанні з телекомунікаційною підтримкою процесу управління, інформаційних ресурсів глобальної комп’ютерної мережі Інтернет, формування банків і баз даних, створення власних банків нормативно-директивної інформації [2, с. 372].
    Аналіз досліджень у галузі управління освітою свідчить про чималі напрацювання науковців, дослідників, які присвячені особливостям використання інформаційних ресурсів у процесі управління, удосконалення інформаційних потоків в управлінні, визначення інформаційних потреб споживачів інформації в соціальній сфері, зокрема в освіті (А.Б. Антопольський, О.В. Артюшків, В.Ю. Бодряков, В.В. Бойко, Г.І. Бритченко, Н.О. Вербицька, А.Є. Вікторов, В.В. Годін, А.В. Голованов, І.К. Корнєєв, Б.Л. Казанєвич, К.К. Колін, С.П. Кудрявцева, А.Н. Мартинов, А.Д. Урсул та ін.) [2].
    Досвід використання апаратно-програмних засобів інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі розглянуто у роботах В.Г.Болтянського, В.П.Безпалька, В.Ю.Бикова, А.Ф.Верланя, А.М.Гуржія, Ю.О.Дорошенка, А.П.Єршова, М.І.Жалдака, В.М.Монахова, Н.В.Морзе, В.Д.Руденка, О.О.Жука та ін.[2;4;5]
    Дослідженню проблеми автоматизації навчально-виховного процесу у ЗНЗ свої дослідження присвятили такі науковці і практики, як: Ф.М.Тимошенко [2], В.Ю.Биков [3], К.Колин [4], О.Є.Кравчина [5], В.С.Лазарєв [6], О.В.Турличкіна [7], М.М. Фіцула [9] та ін.
    Сьогодні ефективне функціонування школи залежить від уміння адміністрації навчального закладу здійснювати оперативний аналіз ситуації, своєчасного її коригування та оптимального прийняття управлінського рішення. Час вимагає змін ще й у характері інформаційно-комунікаційної взаємодії та зв’язків між усіма суб’єктами управління, появі нових вимог до професійної діяльності керівного складу закладу, до рівня сформованості у них інформаційної та комунікаційної компетентності. Пошук шляхів уникнення проблеми комунікативної компетентності управлінських кадрів знайшли  відображення  у  дослідженнях  Л.Е.Орбан-Лембрик,  О.І.  Гринчук,  Н.О.  Зуєнко,  Г.М.  Гремитських,  О.Ю.  Брюховецької,,  В.П.  Черевко,  Г.В.  Данченко,  Ю.В. Погребняк.
    Процес управління, на думку Гаєвського Г.А., це є упорядкування системи.[10]Павлютенков Є.[11] розглядає управління як цілеспрямовану діяльність усіх суб’єктів, спрямовану на забезпечення становлення, стабілізацію, оптимальне функціонування та розвиток освітньої системи. Процес управління – це спосіб, технологія, механізм, здійснення плану у часі, це хід управління та послідовна зміна його стану. Управляють процесами, а керують людьми. Керувати – шукати спосіб організації поведінки людей. Сьогодні, в умовах «тотальної» інформатизації суспільства, і «управління процесом», і «керування» в загальноосвітньому навчальному закладі потребують радикальних змін.
    Інформаційні потоки - це шляхи передачі інформації, які забезпечують існування соціальної системи (навчального закладу), в середині якої вони просуваються; процеси передачі інформації для забезпечення взаємозв’язку усіх ланцюгів системи.
    Метою моєї статті є ознайомлення з варіантом організації безконфліктної комунікації в управлінській діяльності заступника директора школи засобами інформаційно-комунікативних і хмарних   технологій та  можливим використанням автоматизації роботи заступника директора з питання організації замін уроків та індивідуального навчання, які дозволяютьоптимізувати процес обміну інформацією, зменшити обсяг роботи та сприяють ефективним управлінськім рішення.
    Міцний, злагоджений колектив - це мрія будь-якої організації, яка розраховує на тривалу і плідну роботу. Використовуючи в навчальному закладі тільки адміністративні методи управління, що базуються на владі і дисципліні, не сформувати злагодженогоколективу, бо за дослідженнями науковців - здатність розуміти, що відчувають інші,важлива не тільки в любові, в дружбі, в родині, але й особливо - на роботі, де людинапроводить близько 65% всього свого часу. Не своєчасне повідомлення про необхідністьтермінового виходу на заміну уроку відсутнього колеги може викликати незадоволення таконфліктні ситуації. Відсутність якісної підготовки до проведення заміни уроку,запізнення чи її формальне проведення, може впливати на якість навчального процесу. Отже, моєю задачею як  заступника директора з навчально-виховної роботи, є організація такої комунікації, яка б створювала атмосферу взаєморозуміння та співпраці, щоб вчителям хотілося йти на свої уроки та на заміну тимчасово відсутнього колеги.
    Заміну  уроків  не  можливо  стовідсотково  спланувати  наперед.  Кожного  поточного навчального  дня  заміну  відсутніх  з  різних  причин  вчителів  потрібно  визначити, сповістити  колег  та  учнів,  здійснити  контроль  її  проведення  і  зафіксувати  в  кінці поточного  дня    у  спеціальному  журналі  та  в  кінці  місяця  видати  наказ  про  оплату замінених уроків. При виконанні такої функціональної складової провідною стає здатність здійснювати гуманістичний підхід в управлінському спілкуванні та вмінні встановлювати ділові, доброзичливі стосунки при управлінській взаємодії з питання своєчасної та якісної заміни уроків.
    Зметою здійснення безконфліктної комунікації в управлінській діяльності під час організації замін на початку навчального року в моєму педагогічномуколективіобговорюється порядок здійснення заміни уроків. Під час обговорення робиться акцент на нормативну базу з даного питання:  Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженоїнаказом Міністерства освіти України 15 квітня 1993 року № 102 та спільного листа Міністерства освіти і науки від 28.11.2008 № 1/9-770 та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України від 27.11.2008 № 02-5/465 «Про організацію та порядок оплати праці за заміну тимчасово відсутніх учителів».Як заступник директора я беру на себе обов’язок проводити інформування про заміну через дошку оголошень в учительській та через повідомлення електронної пошти вчителям, які задіяні в замінах, листи із замінами чи змінами в розкладі вивішуватита розсилати до визначеного часупри наявності інформації про плановану відсутність  вчителя. Визначаються дії класного керівника при заміні  уроків у ввіреному йому класі, повторюються вимоги до документального оформлення заміни уроків. Питання відповідальності за невихід на заміни теж обговорюється. На мою думку побудова таким чином управлінській взаємодії, реалізує комплексне застосування всіх методів управління, відбувається організація та управління відносинами і перевага надається соціально-психологічним методам, що і є реалізацією гуманістичного  підходув управлінні персоналом.
    Сучасний рівень інформатизації, вимагає автоматизації при виконанні функціональних обов’язків заступника директора, а наявність мобільного Інтернету допомагає цьому. Важливим фактором вдосконалення управління є інформаційні технології, які надають масу нових можливостей. Впровадження інформаційних технологій сприяє отриманню необхідної для заступника директора управлінської інформації, яка має не усереднений, а індивідуально-особистісний характер. Відомий  науковець  І.Д.Бех  стверджує,  що  «нинішні  ціннісні  пріоритети повинні  пов’язуватися  з  гуманістичною  перебудовою  всіх  сфер  життя суспільства. З цієї позиції основною освітньою проблемою виступає реалізація людяності кожною людиною як стосовно самої себе, так і стосовно всіх людей, світу в цілому. [12, 20].
    Технологія роботи з електронними таблицями в середовищі табличного процесора MS Excel, на сьогоднішній день така ж популярна, як і технологія створення текстових документів.
    В навчальних закладах  міста Запоріжжя заступниками директорів з навчально-виховної роботи напрацьовано певний досвід з використання табличного процесору MS Excel для проведення моніторингу якості освіти.  Дійсно, електронна таблиця дозволяє проводити розрахунки за формулами, структурувати дані та представляти їх у графічному виді, робити вибірку з великих таблиць, створюватизведені та консолідовані таблиці.Основною особливістю електронних таблиць є використання формул і можливість автоматичного перерахунку у разі зміни даних. Однак функціональне наповнення зазначеної комп’ютерної програми не стоїть на місці, і поповнюється інструментами, які  задовольняють не тільки обчислювальні потреби користувача.  Надбудови в програмах Office додають нові спеціалізовані команди і функції, які допомагають підвищувати ефективність роботи та оптимізувати її.
     В своїй роботі я використовую надбудову PLEXдля організації інформування вчителів про заміни уроків. Комп’ютерна  комунікація  за  допомогою  електронної  пошти  може  здійснюватися  в режимах  «off-line» і«on-line».  Електронна  пошта  надає  змогу    встановлювати необмежені  комунікативні  зв’язки,  відсилаючи  й одержуючи  повідомлення  через  мережу  Internet  з  використанням  поштових  (електронних) адрес.
    Для відправлення інформаційного листа з приводу організації заміни, попередження класних керівників мені не потрібно заходити до своєї почтової скриньки, прикріплювати файл, обирати  в адресній книзі адреси вчителів, писати тему, зміст листа. Всі ці дії роблю в табличному процесорі.Для плідної роботи я на окремих аркушах розміщаю інформацію про заміни, електронні адреси вчителів та теми можливих листів. Алгоритм моєї роботи з організації заміни уроків виглядає так:
    ·      оформлення заміни уроків та тиждень  на відповідному аркуші Excel


                                   ·      перехід на аркуш, який містить інформацію про електронні адреси вчителів



    · для здійснення відправки листа я на стрічці обираю вкладку PLEX, в групі інструментів Книга обираю пункт E-mail і в залежності від потреби обираю відповідний пункт – Поштова розсилка чи Відправити поточний лист. 

  •  при обранні пункту Поштова розсилка з’являється відповідне вікно і використовуючи знайомі прийоми виділення  комірок я обираю потрібні адреси вчителів, тему листа, вказую ім’я файлу, який потрібно прикріпити 

·  при обрані вкладки Відправити поточний лист відкривається вікно,яке  повторює вікно поштового клієнту, в якому автоматично прикріплений файлом із замінами. Залишається із адресної книги додати адресатів.



Наданий момент  ЗЗШ № 95 проходить процес розбудови хмари Office 365. Хмарні технології – це електронне сховище даних в мережі Інтернет, яке дозволяє зберігати, редагувати, а також ділитися інформацією з друзями та колегами. Уперше про технології заговорили у 2008р. На сьогоднішній день хмарні технології − це одна велика концепція, що включає в себе багато різних понять. Це і браузерний інтерфейс поштової скриньки,  програмне забезпечення, інфраструктура, платформа, дані, робоче місце і т.п. 
Найголовнішою функцією хмарних технологій є задоволення потреб користувачів, що потребують віддаленої обробки даних.
В середовищі хмари закладу я також вивішую лист заміни уроків на поточний тиждень. 


Таким чином, вчителі обирають для себе зручний спосіб отримання інформації – через мобільний додаток Office 365, повідомлення електронної пошти, дошки оголошень.  В разі не можливості здійснення виходу заміни вчитель зобов’язаний повідомити про це в зручний спосіб. 

Статистичні дані щодо здійснених замін і вчителів, які їх провели я отримую також за допомогою табличного процесору Excel. До файлу із замінами, на одному з  аркушів я   розміщую інформацію яка мені потрібна для здійснення оформлення заміни: мережа класів, прізвища вчителів, можливі причини пропуску уроків, предмети у відповідності до Робочого навчального плану на поточний рік. 


На наступних аркушах я веду сторінку аналогічну сторінці в журналі замін. Для зручності та економії часу я використовуюдля швидкого введення дат календар, адля швидкого введення прізвищ, класів, причин замін  - випадаючий список:
  

Наприкінці кожного місяця я готую наказ «Про  оплату  праці  за  заміну    тимчасово    відсутніх    працівників та  у  зв’язку з вакансією», статистичні дані для нього я отримую за допомогою використання вбудованих функцій табличного процесору Excel(логічних та статистичних). Слід зазначити, що інформація на ньому формується паралельно з заповненням замін. Виглядає це так:


В табличному процесорі на вкладці Данні є інструмент – фільтр. Фільтри використовуються для того, щоб звузити кількість даних, що відображаються на аркуші Excel, дозволяючи бачити тільки потрібну інформацію. При фільтрації записи, які не відповідають зазначеним критеріям, приховуються, але їх порядок розміщення в таблиці залишається незмінним і вони не вилучаються  з неї. При перевірці класних журналів та контролю здійснення записів про проведену заміну я також використовую свою  таблицю. Застосовуючи фільтр в колонці клас я визначаю, які предметні сторінки повинні містити записи про заміну, хто її проводив і коли:


При підготовці  аналітичної  довідки  про  стан  виконання  навчальних  планів  і  програм я також використовую статистику із того ж файлу, яку отримую за допомогою зведеної таблиці. Використовуючи зведені таблиці можна обчислити підсумкову інформацію, не написавши жодної формули і не скопіювавши ані клітинки. Величезною перевагою таких таблиць є їхня динамічність: ви можете трансформувати таблицю і створювати кожний раз новий звіт в залежності від інформації, яку треба отримати. т.
Це можуть бути дані про кількість виконаних замін уроків за різні періоди, з різних причин та предметів:

Використання табличного процесору Excel дозволяє отримати повну та точну  інформацію про загальну кількість замін, про кількість заміщених уроків з різних причин (лікарняні, змагання, сесії, інші заходи), про кількість вчителів, які були на заміні та які були відсутні, тощо.
Для обґрунтованих розмов з вчителями і вірних управлінських рішень в нагоді стає інформація щодо здійснення замін окремими вчителями, в окремих класах.Щомісячний розгляд даного питання на засіданні ПК  забезпечує ділові, доброзичливі стосунки при управлінській взаємодії з питання своєчасної та якісної заміни уроків та їх оплати.
Отже, вважаю, що такий підхід до здійснення комунікації (своєчасне інформування, прозора загальнодоступна інформація щодо здійснених замін, вірна статистика та оплата за виконані заміни уроків) сприяє безконфліктному вирішенню питання про заміну уроків, своєчасного виходу чи  не  виходу  конкретного  вчителя  на  заміну.
В мої функціональні обов’язки входить організація і контроль здійснення індивідуальної форми  навчання окремих учнів. Проведення занять з цими учнями та оплата за них здійснюється на підставі видання щомісячного наказу «Про оплату праці педагогічнихпрацівників  за індивідуальне навчання». Для виконання посадових обов’язків з цього питання я також використовую табличний процесор Excel.
Організація індивідуального навчання здійснюється відповідно до наказу МОН України від 12.01.2016 №8 «Про затвердження Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах»(зі змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки № 624 від 06.06.2016, № 635 від 24.04.2017).
Кількість годин виділених на вивчення предметів визначається у відповідності з Положенням, а кількість предметів у відповідності з інваріантною складовою Робочого плану на поточний рік.
В розкладі учнів, які навчаються за індивідуальною формою навчання багато предметів, які мають не ціле число годин. З метою уникнення непорозумінь між мною, колегами, батька складаю і розповсюджую планування робочих тижнів в індивідуальному навчанні (через хмару в  ресурсі Teams в тому числі.). Такий підхід спрощує і перевірку календарних планів, підрахунок навчальних занять:

Відповідно до планування робочих тижнів складаю розклад для кожної дитини, при цьому враховую побажання батьків, медичні показання:



Паралельно в табличному процесорі Excelя складаю шаблон табелю робочого часу вчителів з кожною дитиною:

Щомісяця на окремому аркуші Excel будую табель здійснення індивідуального навчання окремим вчителям. При цьому я враховую святкові дні, неповні тижні, хворобу учнів та вчителів, перенесення занять. 




Використовуючи вбудовані функції веду підрахунок кількості проведених уроків вчителями для учнів, які навчаються за індивідуальною формою за ланками 1-4, 5-9, 10-11 класів. Слід зазначити, що протягом навчального року зміст наказу про оплату праці педагогічних працівників  за здійснення індивідуального навчання істотно не змінюється.Зміни відбуваються в кількості проведених уроків. Для оптимізації роботи з заповнення статистичними даними цього щомісячного наказу я складаю його шаблон в текстовому процесорі. Використовуючи можливості програмних продуктівMicrosoftзв’язую файли Wordта Excel між собою і статистична інформація передається до текстового документу:

Підсумовуючи, хочу зазначити, що мій досвід і підходи до питання заміни уроків та організації індивідуального навчання, використання при цьому технологій,допомагаютьоптимізувати, удосконалити, скоротити час на виконання функціональних обов’язків з означених питань  та створити безконфліктну управлінську комунікацію. Маю впевненість, що викладене в статті, може стати в нагоді моїм колегам, адже сьогодення  вимагає змін у характері взаємодії та комунікації, пред’являє нові вимоги до професійних якостей та компетентності заступників директорів з навчально-виховної роботи. 

Комментариев нет:

Тренуємо навички з математики в ігровій формі

Матеріал взято з  osvita.ua Проект  «Розвиток дитини»  пропонує батькам, вихователям та вчителям чотирнадцять оригінальних головоломок д...